Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Rewizja KPO: zamiast opłat od kierowców – satelity i biometan

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
03-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
02-10-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Rewizja KPO: zamiast opłat od kierowców – satelity i biometan
fot. Freepik
Koniec z planowanym podatkiem od aut spalinowych – rząd w rewizji KPO wykreślił kontrowersyjne opłaty, zastępując je inwestycjami w zielone paliwa i infrastrukturę. Więcej pieniędzy trafi też na wodociągi i kanalizację na wsi, sieci elektroenergetyczne oraz społeczności energetyczne – czyli obszary kluczowe dla rozwoju transportu i stabilności energetycznej. Nowością są też 2,1 mld zł na satelity i gwarancje kredytowe dla MŚP.

W Krajowym Planie Odbudowy nie będzie już planowanych opłat od samochodów spalinowych. Rząd wycofał się z podatku rejestracyjnego i środowiskowego, zastępując je reformami wspierającymi biometan i biogaz. Rewizja KPO wzmacnia też inwestycje w sieci elektroenergetyczne i społeczności energetyczne – obszary kluczowe dla rozwoju zeroemisyjnego transportu. Wśród nowych projektów znalazły się także satelity i wsparcie dla firm.

Zamiast podatków – biometan i energia dla transportu

Minister funduszy Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz zapowiedziała, że w KPO nie będzie już zapisów o opłatach dla kierowców samochodów spalinowych.

– Zamiast karania i podatków będzie rozwój i opłacalne paliwo – zaznaczyła, wskazując na reformy dotyczące aukcji dla biometanu oraz rozwoju infrastruktury dla biogazu rolniczego. Jak podkreśla rząd, transformacja energetyczna ma opierać się na systemowych rozwiązaniach, a nie dodatkowych kosztach dla użytkowników.

Równocześnie zdecydowanie zwiększono środki na rozwój sieci elektroenergetycznych – do 3,2 mld zł wobec wcześniejszych 600 mln euro – oraz na społeczności energetyczne, które otrzymają 1,3 mld zł zamiast dotychczasowych 118 mln euro. Oba obszary są bezpośrednio powiązane z przyszłym zasilaniem transportu publicznego opartego na energii elektrycznej i stabilnością całego systemu.

Jak zaznacza Bartłomiej Kasiuk, Główny specjalista ds. projektów strategicznych i analizy danych ZDG TOR:

– W dzisiejszych warunkach politycznych uważam, że nie byłoby przestrzeni na wprowadzenie takiego podatku. Rząd stojąc przed dylematem braku wydatkowania środków z KPO ze względu na brak wdrożenia podatku i potencjalne weto prezydenckie, podjął dobrą decyzję o rewizji KPO. Dzięki temu nie przepadną pieniądze na zielone inwestycje. Rozwój sieci elektroenergetycznych razem ze społecznościami energetycznymi będzie wspierał rozwój elektromobilności w Polsce. Reformy dotyczące aukcji dla biometanu mam nadzieję, że przyczynią się do popularyzacji tego rodzaju paliwa, który wciąż nie jest odkryty w transporcie publicznym w Polsce, a jest powszechnie stosowany w krajach skandynawskich.

Satelity i wsparcie dla biznesu

Nowością w rewizji, o której warto krótko wspomnieć, jest wkład Polski do europejskiego systemu komunikacji satelitarnej IRISS. Na inwestycję przeznaczono 2,1 mld zł – to sześć satelitów i budowa centrum danych w kraju. System ma zapewnić bezpieczną łączność, również w sytuacjach kryzysowych, co może mieć znaczenie także dla transportu i zarządzania infrastrukturą.

Drugim elementem jest wzmocnienie wsparcia dla przedsiębiorstw. Prawie 1,3 mld zł trafi na gwarancje kredytowe dla MŚP – z których mogą skorzystać również firmy transportowe. Te według specjalisty, Bartłomieja Kasiuka, z perspektywy transportu pozwolą na łatwiejszy dostęp do finansowania na rozwój działalności i zakup nowych środków transportu.

– W dobie obecnych napięć geopolitycznych w Europie i na świecie inwestycja w system komunikacji satelitarnej to polisa ubezpieczeniowa dla naszego kraju i kontynentu. Satelity mają zagwarantować szybki internet na obszarze całej Unii Europejskiej, także w miejscach trudno dostępnych (podobnie jak system Starlink), a także systemy obserwacji, zarządzania kryzysowego (np. w trakcie powodzi), ochrony infrastruktury krytycznej i bezpieczeństwa narodowego – podsumowuje Bartłomiej Kasiuk.

Pojawiła się także inwestycja w fabrykę i gigafabrykę AI (426 mln zł), jednak jej związek z mobilnością pozostaje drugorzędny.

Finanse i terminy

Podsumowując, rewizja obejmuje 125 zmian w 24 inwestycjach. Część pożyczkowa KPO została zmniejszona o 21,7 mld zł (5,1 mld euro), a 6,6 mld zł z grantów przesunięto na projekty możliwe do rozliczenia do 2026 r. Minister Pełczyńska-Nałęcz podkreśla, że decyzja nie obciąży budżetu, a pozwoli skupić się na inwestycjach realnie możliwych do wdrożenia.

Pierwsza runda negocjacji z Komisją Europejską odbędzie się 30 września. Ocena wniosku potrwa dwa miesiące – decyzja KE spodziewana jest pod koniec listopada, a w grudniu rewizję powinna zatwierdzić Rada ECOFIN. Jeszcze tej jesieni Polska liczy także na przelew 26 mld zł w ramach czwartego i piątego wniosku o płatność.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

WKD skorzysta z KPO na wymianę szyn

Komunikacja

WKD skorzysta z KPO na wymianę szyn

Warszawska Kolej Dojazdowa 12 sierpnia 2025

Kolejne środki z KPO na autobusy regionalne rozdane

Komunikacja

POLREGIO bez środków z KPO. Zyska Mazowsze i Pomorze Zachodnie?

Prawo & Finanse

POLREGIO bez środków z KPO. Zyska Mazowsze i Pomorze Zachodnie?

Łukasz Malinowski, współpraca Jakub Rösler 24 grudnia 2024

Rewizja KPO zatwierdzona przez rząd

Prawo & Finanse

Rewizja KPO zatwierdzona przez rząd

inf. pras. 01 maja 2024

Kiedy doczekamy się odblokowania KPO?

Prawo & Finanse

Kiedy doczekamy się odblokowania KPO?

Mikołaj Kobryński 24 października 2023

Polski Ład: Kielce chcą kupić 40 elektrobusów, ale...

Prawo & Finanse

Zobacz również:

WKD skorzysta z KPO na wymianę szyn

Komunikacja

WKD skorzysta z KPO na wymianę szyn

Warszawska Kolej Dojazdowa 12 sierpnia 2025

Kolejne środki z KPO na autobusy regionalne rozdane

Komunikacja

POLREGIO bez środków z KPO. Zyska Mazowsze i Pomorze Zachodnie?

Prawo & Finanse

POLREGIO bez środków z KPO. Zyska Mazowsze i Pomorze Zachodnie?

Łukasz Malinowski, współpraca Jakub Rösler 24 grudnia 2024

Rewizja KPO zatwierdzona przez rząd

Prawo & Finanse

Rewizja KPO zatwierdzona przez rząd

inf. pras. 01 maja 2024

Kiedy doczekamy się odblokowania KPO?

Prawo & Finanse

Kiedy doczekamy się odblokowania KPO?

Mikołaj Kobryński 24 października 2023

Polski Ład: Kielce chcą kupić 40 elektrobusów, ale...

Prawo & Finanse

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij